دره های عمیق قله زو

دره های قله زو و غار قارنقلق

دره های عمیق قله زو

بازدیدها : 2871 بازدید

روستای قله زو در دهستان کبود گنبد در بخش مرکزی از توابع شهرستان کلات (استان خراسان رضوی) واقع شده است. فاصله روستای قله زو  از شهر کلات 18 کیلومتر که در جنوب شرقی آن قرار گرفته است.

روستای قله زو از دو کلمه قله (قله = قله کوه ؛ بلندا) و کلمه زو (زو= دره عمیق؛ قعر) گرفته شده است .

روستای قله زو، از سمت شمال به کشور ترکمنستان و رودخانه یکه توت و روستاهای نفطه و خلج ، از جنوب و جنوب غرب منطقه ته شوری و جاده مشهد -کلات، از مغرب به روستای سیرزار، از مشرق به روستای آقداش محدود می‏ شود.

دره های قله زو کلات

قدمت روستای قله زو با سالیان بسیار دراز بر می گردد. ولی سکنه فعلی آن بازماندگان و سرداران دوران نادر شاه می باشد که وظیفه حفاظت از دژ کلات در مقابل یاقیان ترکمن را برعهده داشتند که از مناطقی کرمانشاه و سرولایت نیشابور کوچانده شده است. در دوران پس از نادر بیشتر زندگی خان نشینی و ارباب رعیتی بوده است. از نظر ترکیب جمعیتی و زبانی بسیار جالب و تعجب آور است. طایفه بیات اصفهان، ینگجه رومیان و اردلان کرمانشاه.انگار نادر هریک از این طوایف را از گوشه ای فرا خوانده است.

 یشترین ارتفاع مربوط به قله بابا کمال با رارتفاع بالغ بر 1750 متر از سطح دریا، کمترین ارتفاع از سطح دریا 445 متر در نزدیکی مرز ترکمنستان و را داراست.

اقلیم خشک روستای قله زو، مانع سرسبزی پیرامون آن شده است و دره های ژرف اطراف روستا چشم انداز بی بدیلی به در منطقه کلات داده است.

 

 غار قارانقلق در بزرگترین دره در کنار جاده قله زو – کلات (1000 متری روستا) قرار دارد که دارای آب معدنی شیرین و گوارا است.در اطراف روستای قله زو، چشمه‏ های کوچک دیگری نیز، با آبی سرد و گوارا وجود دارد که قسمتی از کوه‏های اطراف آن با انواع گیاهان خودرو و طبیعی پوشیده شده است. بز کوهی و میش در مناطق مرز با کشور ترکمستان دیده می شود.

غار قارانقلق قله زو کلات
غار قارانقلق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سیزده =